להיות אמא ואזרחית במדינת ישראל ובעולם... בעולם משתנה ומאתגר, המלצות, דעות, והגיגים.

יום שישי, 14 בנובמבר 2014

האם שר החינוך צריך ריטלין?

שר החינוך בא לשנות. אוקיי... את זה הבנו.

התחלנו דווקא טוב - הוספנו קיטנה בקיץ של שלושה שבועות לילדי בתי הספר היסודיים. שאפו. אהבתי.

אבל אם זה היה מסתכם בזה - דיינו. יכול להיות שהייתי בוחרת לבחור בו שוב.

אבל אז השר פירון החליט לגעת בבגרויות. מה זה לגעת? זה להכניס את כל מה שהיה לבלנדר ולראות איזו עיסה תצא בסוף...

אני אמא לילדה בכיתה ט' ומורה לילדים בכיתה י'. זה אכן גיל שהמיטב שבו מגדיר לעצמו יעדים ומטרות לחיים, ומחליטים איזו מגמה לקחת בתיכון והלאה. וכאן נכנסת הקרוסלה. והקרוסלה התחילה להסתובב לאט. אז שינו את כל מבנה הבגרויות. הורידו מכיתה י' בגרויות. ובכיתות י"א וי"ב שינו לגמרי את מבנה הבגרויות ואת אופי ההיבחנות.

אוקיי... הצוות החינוכי לומד את השינויים ומתחיל ליישם. לפחות לנסות ליישם. ואחרי שהצוות החינוכי מפנים את השינויים (וזה לוקח לפעמים זמן) צריך להסביר לתלמידים את השינויים. וזה ממש לא פשוט, האמינו לי. הם לא ראו את חבריהם שלומדים שנה/שנתיים/שלוש מעליהם מתמודדים עם השאלות כך שתהיינה תשובות...

ואז - במהלך השנה - מודיע משרד החינוך על ביטול הפסיכומטרי לתלמידים שלקחו מקצועות מורחבים כמו מתימטיקה 5 יח"ל ואנגלית ועוד...

ואז - בהינף יד - מבטלים את הבונוסים על מקצועות ליבה מוגברים ומדעים. נכון, רק על תלמידי כיתה י'... אבל הם הרי כבר על הקרוסלה. כל שבוע הם פותחים את העיתון ומגלים שכל מה שידעו עד היום מאחים גדולים, חברים משכבות גבוהות יותר, ואפילו מהצוות החינוכי - לא רלוונטי...

אז נשאלת השאלה - מה יהיה מחר?



והשאלה הבאה שאני שואלת מתי המהירות של הקרוסלה תגרום לתלמידים ולצוות החינוכי ולהורים סחרחורת במקרה הטוב, והתעלפות במקרה הרע. האם מערכת חינוך יכולה ו/או צריכה להתמודד עם כמות כזו של שינויים שניחתת עליה חדשות לבקרים? האם זה פייר כלפי התלמידים? ומי מבקר את כל הדבר הזה בכלל?

הדוקטוראט שלי הוא במדעי הרפואה, אז אני יודעת משהו על בגרויות, בחינות, ומדע.... מדע החיים...

אני מאמינה גדולה באבולוציה. אני מאמינה שאבולוציה מתרחשת תמיד ולא רק בהתפתחות המינים. היא מתרחשת גם כשמערכת החינוך בנתה את עצמה לאורך 60 פלוס שנות המדינה. לפי תאורית האבולוציה - מה שמתאים - שורד, ומה שלא מתאים - נכחד. במערכת החינוך יש היום משהו שהתפתח לטוב ולרע מתוכנו, בתהליך אבולוציוני התפתחותי, והוא מכיל בתוכו את מה שעבד יותר טוב, ולא מכיל את מה שלא עבד...

כשאני תרגלתי סטודנטים לרפואה בפקולטה לרפואה בטכניון היתה באמת שנה שבה ניסו לבטל את הפסיכומטרי. זו לא היתה קרוסלה, זה היה ספינת פיראטים למערכת האקדמית. שטפון, צונאמי.... מסתבר שרמת הסטודנטים ברפואה (לפחות שם אני יודעת מידע פנימי) ירדה פלאים. כי בבתי-ספר שבהם היו מעתיקים במבחנים - ציוני הבגרות היו יותר גבוהים. ואכן, בתור מתרגלים, היינו צריכים להתמודד עם בעיית העתקות בצורה חריגה ביותר. ואני לא מאשימה את הסטודנטים, הם בסה"כ המשיכו לעבוד בצורה שמתאימה להם ביותר... העניין הוא שגם הם יסיימו בסוף ויהיו רופאים בישראל, ואנחנו נעזר בהם כשנהיה חולים...

את התוצאות של השינויים שעושה עכשיו השר, אנחנו נדע רק בעוד מספר שנים. הרי אנחנו שפני הנסיון וילדינו בכיתה י', האם השינויים עשו טוב או רע? מערכת החינוך תפיק את הלקחים, אבל לגבי אותם ילדים שישבו על הקרוסלה - להם כבר לא תהיה הזדמנות שנייה. הם היו שפני הנסיון...


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה